måndag 18 februari 2013

If they follow you, don't look back

Åh! Glömde ju visa ett annat experiment jag initierade igår! Möt Ugli, Konstig Gul Passionsfrukt och ?. Ugli och Konstig Gul Passionsfrukt fick jag av min kära syster sist vi träffades (hon bor i Göteborg). Satte en ugli, och tre passionsfrukt. Jag älskar namnet "ugli", det låter så himla gulligt. Frukten var också väldigt god!

? är en kärna/frö från en litchiliknande frukt, fast istället för ett rosarött taggigt skal som litchi har så hade denna ett slätt, brunt och hårt skal. Kärnan var ganska stor, blank och rödlila. Jag borde kanske filat lite på den för att hjälpa till med groningen men jag har inget att fila med så det blev inte av. Hoppas den tar sig ändå. Frukten inuti var väldigt lik litchi däremot, som en genomskinlig ögonglob och lite halväcklig konsistens. Några idéer?


Tillägg: efter lite googlande på "eyeball fruit" hittade jag namnet på skummisen: Dimocarpus longan, allmänt känd som longan. What do you know?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar