lördag 16 februari 2013

Dagar i Arkadien

Åh, nu har min fina fina clivia äntligen visat lite livstecken på andra sätt än att bara vara grön! Kikade ner i bladrosetten idag och döm om min förvåning när jag faktiskt ser en orange knopp mellan några blad. Åh, så glad jag blev! Jag fick den för fyra år sedan, då i full blom och med fantastiska färger. Sen vissnade de ner och den förblev bara en grön växt. Året efter kom det visserligen blommor, men av någon anledning blommade den bara nere i bladrosetten, stänglarna växte liksom inte upp. Förra året blommade den inte alls, och jag var så himla besviken. Det berodde på ett nytt läge gissade jag, och ställde sen tillbaka den där den ursprungligen stod i vardagsrumsfönstret. Och idag upptäckte jag alltså knopp på den. Vad jag hoppas att den vill växa sig fin och hög nu så att jag verkligen får njuta av blomprakten på riktigt! Har ni några tips på hur jag ska sköta den för optimal blomning? Den står ljust i ett västfönster, ganska så kallt och med sparsam bevattning hela vintern. Borde jag kanske vattna den oftare nu, med lite gödning också...?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar