torsdag 13 januari 2011

Mango

Förresten måste jag ju presentera min mango! Jag planterade en mangokärna för snart ett år sedan, mest på skoj. Tänkte att om det dyker upp nåt så är det ju kul, men jag hade inte så stora förhoppningar. Döm om min förvåning när jag strax efter planteringen faktiskt såg en liten grodd! Detta var den 17 mars. Mangon växte oerhört fort.


17 mars


20 mars


26 mars


30 mars

Den fick växa på bäst den ville, jag gjorde inte så mycket mer än att vattna och se till att krukan aldrig var för liten. Först blir bladen röda och helt slappa, för att sedan lyfta sig och bli stabila. Det är väldigt fina blad, glänsande och mörkgröna. Under sommaren har flera bladvåningar vuxit fram...


30 maj

Under vintern har den vilat, jag har vattnat mer sparsamt och tillväxten har avtagit. Men för en två veckor sen så sköt den en ny bladvåning som nu håller på och växa till sig. Såhär ser den ut idag, skulle uppskatta att den är omkring en meter hög. Under våren ska den få en större kruka och en permanent plats på golvet istället för fönstret.




1 kommentar:

  1. HELT FANTASTISKT!!!!!! Du får nog ta och komma hem till Kärra igen och ta hand om växterna hemma ;-)

    Ba´skoja :-)

    Kepp on growing ;-)
    <3 <3 <3 Puss & Kram Hjärtat

    SvaraRadera